• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 5 آبان 1400
کد مطلب : 143860
+
-

به گفته کسبه نازی‌آباد زیرگذر میدان بازار دوم به منطقه‌ای آسیب خیز تبدیل شده است

خوابگاه معتادان به جای کوشک فرهنگی!

خوابگاه معتادان به جای کوشک فرهنگی!

رضا نیکنام

  یکی از میدان‌های معروف تهران میدان بازار دوم نازی‌آباد است که برخلاف نامش، فقط میدان نیست و به دلیل سبک معماری و موقعیت جغرافیایی‌اش پاتوق اهالی و نماد محله است. اما میدان بازار دوم نازی‌آباد زیرگذری دارد که گویا قرار بوده سال‌ها قبل به مکانی فرهنگی تبدیل شود، اما این طرح به فراموشی سپرده شده و اکنون به محل زندگی معتادان و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده است. 

خیابان شهید اکبر مشهدی معبر اصلی بازار نازی‌آباد است و میدان بازار دوم نیز در مسیر رفت‌وآمد شهروندانی است که از نقاط مختلف محله و شهر به اینجا می‌آیند تا خرید کنند همچنین پاتوق کسانی است که برای رفع خستگی یا گذران اوقات فراغت به میدان بازار دوم نازی‌آباد سری می‌زنند. این شهروندان هنگام قدم زدن در محوطه یا نشستن روی صندلی‌ها شاهد ناهنجاری‌هایی هستند که تا مدت‌ها از ذهن‌شان پاک نمی‌شود. با تاریک شدن هوا، فضای این محدوده آنقدر سنگین و خوفناک می‌شود که اهالی ترجیح می‌دهند مسیری طولانی‌تر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنند و از این گذر‌‌ تردد نداشته باشند. پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌ها در زیرگذر میدان بازار دوم نازی‌آباد علاوه بر ایجاد منظره‌ای زشت در محله، به ناامنی نیز دامن زده است. 

 معتادان از محله‌های جرم‌خیز می‌آیند
مجتبی ده بزرگی/معتمد محله نازی‌آباد




برخی شهروندان زیرگذر میدان بازار دوم نازی‌آباد را خوابگاه و استراحتگاه معتادان و کارتن‌خواب‌ها می‌دانند. البته این وضع در زمان تعطیلی بازار نازی‌آباد و تاریک شدن هوا بیشتر نمود پیدا می‌کند. «مجتبی ده بزرگی» از فعالان و معتمدان محله نازی‌آباد که مشکلات میدان بازار دوم را به خوبی می‌شناسد، در این‌باره می‌گوید: «معضل پاتوق معتادان در این میدان زمانی حادث شد که نیروی انتظامی اقدام به جمع‌آوری معتادان متجاهر و کارتن‌‌‌خواب‌ها در محله شوش کرد.
معتادانی که در این محله و اطراف آن‌‌ تردد دارند ساکن منطقه 16 نیستند و از محله‌های جرم‌خیز به این محل می‌آیند.» وی اضافه می‌کند: «زیرگذر میدان بازار دوم نازی‌آباد طوری ساخته شده که کمتر در معرض دید مردم قرار دارد و این مسئله باعث شده تا محلی امن برای‌‌ تردد و حتی استعمال موادمخدر ایجاد شود.» ده بزرگی وضعیت کنونی این زیرگذر را مناسب نمی‌داند و می‌گوید: «کاش مسئولان برای رفع این مشکل چاره‌ای اساسی پیدا کنند؛ چراکه ناهنجاری‌هایی که در این محل اتفاق می‌افتد رو به فزونی است و هر روز که می‌گذرد نارضایتی اهالی و کاسبان نازی‌آباد بیشتر می‌شود.» معتمد محله نازی‌آباد عقیده دارد که نباید زیرگذر میدان دوم نازی‌آباد همین‌طور خالی و بدون استفاده باقی بماند و با تبدیل کردن آن به یک محل مناسب مثل کوشک فرهنگی این ناهنجاری‌ها از محله رخت بر می‌بندد. 

 افزایش زورگیری و سرقت در محله 
«ساکنان محله نازی‌آباد به‌ویژه کاسبان بازار حق دارند از وضع این زیرگذر ناراحت باشند.» «جواد نادریان» از شهروندان محله با بیان این جمله از ناهنجاری‌های شایع در این محل صحبت می‌کند و می‌گوید: «بارها شاهد دعوا و درگیری بین مردم و معتادان و زورگیری در اطراف زیرگذر میدان بازار دوم نازی‌آباد بوده‌ام و هیچ‌کاری جز تماس با پلیس 110 نتوانسته‌ام انجام دهم. از زمانی که سر و کله معتادان در این محل پیدا شده آمار زورگیری و سرقت هم بالاتر رفته و حتی از یکی از کاسبان شنیده‌ام که برخی سارقان در زیرگذر اجناس دزدی را بین خود تقسیم می‌کنند.»
نادریان نامشخص بودن کاربری این زیرگذر را عامل اصلی ناامنی و بروز ناهنجاری‌ها می‌داند و می‌گوید: «این حق همه خانواده‌هاست که با آسودگی خاطر از میدان بازار دوم و زیرگذرآن استفاده کنند، اما وضع موجود این حق را از شهروندان سلب کرده است.» این شهروند جزو افرادی است که عصرها با تاریک شدن هوا برای رفتن به آن سوی میدان بازار دوم نازی‌آباد به جای پیاده‌رو از عرض خیابان استفاده می‌کند تا اتفاقی برایش نیفتد. او می‌گوید: «چاره‌ای جز این کار نداریم. باید صبر و حوصله‌مان را بالا ببریم و در زمان تاریکی هوا به جای‌‌ تردد در اطراف این میدان و زیر‌گذر کمی مسیرمان را دور کنیم تا گرفتار زورگیران و سارقان نشویم.» 

 وقتی سالخوردگان طعمه می‌شوند
جوان‌ها به دلیل توان و نیروی بدنی شاید طعمه سارقان نشوند، اما در مورد سالخوردگان قضیه فرق می‌کند و بیشتر در معرض خطرند. «رضا بنکدار» یکی از کاسبان قدیمی بازار نازی‌آباد است که درگوشه‌ای از زیرگذر میدان بازار دوم نازی‌آباد برای ما درددل می‌کند. بنکدار با عصا بانوی جوانی را که از مسیر پیاده‌رو میدان و کنار زیرگذر عبور می‌کنند نشان‌مان می‌دهد و می‌گوید: «متأسفانه شب‌ها و زمانی که هوا تاریک می‌شود این محدوده تا حدی نا امن می‌شود.»

«مهدی پورآقایی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه16/رفع مشکلات میدان بازار دوم در دستور کار است 


این مشکل قبلاً توسط دبیر و اعضای شورایاری محله نازی‌آباد مطرح و با تأکید«پیمان پورنصر» شهردار منطقه16 طرح مطالعاتی برای حل مشکلات میدان بازار دوم نازی‌آباد و زیرگذر آن آغاز شده است. شهرداری منطقه16 قصد دارد با مناسب‌سازی محیط و ایجاد کاربری مناسب در این محل، اسباب امنیت اجتماعی و تسهیل عبور و مرور شهروندان را فراهم کند که خوشبختانه در این زمینه تصمیمات خوبی گرفته شده است. «مهدی پورآقایی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه16، ضمن قدردانی از شهروندان و معتمدان محلی که در شناسایی مشکلات محله یاور مدیران شهری هستند، می‌گوید: «شهروندان حق دارند در محله‌شان آزادانه و با خیال راحت عبور و مرور کنند و بدون‌‌ تردید خواسته‌شان بحق است.
البته شهرداری منطقه16 در این مدت بیکار ننشسته و با شناسایی مشکلات و ناهنجاری‌هایی که شهروندان در میدان بازار دوم و زیرگذر با آن مواجه‌اند برحسب وظیفه ذاتی خود اقداماتی کرده که از جمله آن استقرار کارشناسان دایره اجتماعی و جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌ها و انتقال آنها به مراکز بازپروری با خودرو اورژانس اجتماعی است.»
پورآقایی ادامه می‌دهد: «راه‌اندازی زیرگذر فرهنگی یا به اصطلاح کوشک فرهنگی در محدوده میدان بازار دوم نازی‌آباد یکی از راهکارهاست و با این کار برای همیشه بساط معتادان و کارتن‌خواب‌ها از این بخش شهر جمع می‌شود و ضمن اینکه با این اقدام به زیبایی و شادابی محله نازی‌آباد کمک خواهد شد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید